Krista Rommers, 30 november 2023

Opkomst van AI in recruitment: Waarom menselijke betrokkenheid onmisbaar is.

De opkomst van Artificial Intelligence (AI) heeft de recruitmentsector sterk beïnvloed: processen zijn efficienter en doelmatiger geworden. Maar toch blijft de waarde van menselijke betrokkenheid erg hoog. We leggen je in dit artikel graag uit waarom.

null

De kracht van AI

AI heeft een belangrijke ontwikkeling te weeg gebracht voor het werk van recruiters. Zo geeft AI recruiters nu de mogelijkheid om gemakkelijk aan data te komen om uiteindelijk doelmatiger & selectere beslissingen te nemen. Van het analyseren van cv's en LinkedIn profielen tot aan het automatiseren van screening van sollicitanten en het plannen van interviews. Van veel taken wordt licht werk gemaakt.

Menselijke intuïtie

Ondanks deze vele ontwikkelingen, is de mens onmisbaar in het vak. We leggen je, aan de hand van 4 redenen, uit waarom.

  1. Interpretatie van vaardigheden: AI-systemen zijn pro in het analyseren van gegevens en het identificeren van patronen, maar ze missen de intuïtie die samenhangt met menselijk inzicht en besluitvorming. Bovendien begrijpen recruiters contexten die niet altijd op te merken zijn in een data-analyse. Ze kunnen talenten beoordelen op harde kwaliteiten maar óók op hun zachte vaardigheden die een belangrijke rol spelen in het bepalen of iemand geschikt is voor een bepaalde rol.

  2. Relatieopbouw: Menselijke recruiters zijn in staat om vertrouwen op te bouwen, vragen te beantwoorden en kandidaten te begeleiden tijdens het gehele wervingsproces. Deze vaardigheden kunnen door AI niet worden geautomatiseerd.

  3. Culturele evaluatie: Het begrijpen van de organisatiecultuur is een cruciaal aspect van succesvol werven. Alleen recruiters kunnen de cultuur van een bedrijf beoordelen en bepalen of een kandidaat niet alleen beschikt over gewenste vaardigheden, maar ook goed zou passen binnen een team of bedrijfscultuur.

  4. Ethiek en waarden: Het vinden van de juiste kandidaten gaat niet alleen over het werven, maar ook over het respecteren van normen en waarden. Mensen hebben de mogelijkheid om beslissingen m.b.t. ethiek te nemen, bijvoorbeeld wanneer er sprake is van gevoelige persoonlijke gegevens en privacykwesties. Ze kunnen morele overwegingen in hun besluitvorming opnemen, terwijl AI alleen op basis van gegevens en algoritmen opereert.

Conclusie

Hoewel Artificial Intelligence waardevol is voor een positieve bijdrage aan wervingsprocessen, blijft de rol van menselijke betrokkenheid cruciaal. Menselijke recruiters brengen unieke eigenschappen met zich mee die AI niet kan vervangen. Een evenwichtige samenwerking tussen de expertise van mensen én technologische ontwikkeling kan ongetwijfeld leiden tot succesvolle resultaten voor bedrijven.