Krista Rommers, 24 september 2024
Martijn Akkerman over RPO: Recruitment Process Outsourcing
Een succesvolle werving vereist niet alleen tijd en aandacht, maar ook expertise. Martijn vertelt je er meer over.
Recruitment gaat verder dan alleen het aantrekken van nieuwe medewerkers. Een succesvolle werving vereist niet alleen tijd en aandacht, maar ook expertise. Het is dan ook begrijpelijk dat organisaties hulp kunnen gebruiken. Martijn Akkerman, RPO-lead bij SENSE Recruitment, deelt graag meer inzichten in de voordelen.
Over Martijn
Martijn Akkerman is sinds 2017 werkzaam bij SENSE Recruitment en inmiddels een door de wol geverfd RPO Recruiter. Zijn grootste drijfveer in het werk is de diversiteit van de opdrachten. "De organisatiebehoefte achterhalen en met de verschillende stakeholders om tafel gaan. Daar krijg ik echt energie van. Vervolgens ben ik van resultaat. Mouwen opstropen en gaan!"
Van middelgrote consultancy partijen tot aan corporates met strategische vraagstukken. Martijn is flexibel in zijn werkwijze en bijt zich graag vast in een organisatie. Het resultaat: zaken razendsnel achterhalen en een groot begrip van hoe recruitment bij een organisatie opereert.
Wat is RPO en hoe werkt het?
Bij Recruitment Process Outsourcing besteed je als bedrijf jouw recruitmentactiviteiten, voor een bepaalde tijd, geheel of gedeeltelijk uit aan een externe partner.
"Door een RPO-expert binnen te halen, verrijk je je organisatie niet alleen met kennis, maar juist echt met een business partner die een verlengstuk van de organisatie wordt’, vertelt Martijn. Zo’n expert vliegt interne uitdagingen direct aan en achterhaalt vliegensvlug wat de organisatie nodig heeft om een recruitmentstrategie te realiseren."
Een strategische aanpak dus, afhankelijk van de bedrijfsdoelstellingen en ambities. Denk hierbij aan de professionalisering van het recruitmentproces, een goed gevulde pijplijn met kwalitatief sterke kandidaten, een sterke onboarding en employer branding. Martijn: "Het draait niet alleen om het invullen van vacatures, maar om het leveren van kwaliteit en extra waarde aan de organisatie."
RPO kan een uitkomst bieden voor bedrijven die uitdagende groeiambities hebben, hun omvang bijvoorbeeld willen verdubbelen of een juniorenpool voor een bepaalde datum willen laten starten. Maar het is juist ook van grote waarde voor bedrijven die weinig naamsbekendheid hebben in de markt en iets extra’s moeten inzetten om op te vallen tussen alle concurrentie.
SENSE Recruitment is actief in de nichemarkt Strategy & Business Consulting. "De markt staat voor uitdagingen. Er is sprake van een krappe markt, de vraag naar consultants is groter dan het aanbod aan kandidaten. Dit tekent de noodzaak van hoogwaardige recruitmentprocessen, waarbij RPO juist nu van toegevoegde waarde en een flexibele oplossing kan bieden." vertelt Martijn.
RPO vs. Werving & Selectie
In feite heeft RPO net als Werving & Selectie hetzelfde doel voor ogen: het werven van toptalent voor een organisatie. Met oog voor de kandidaat én het bedrijfs-DNA. In beide gevallen draait het om het bijstaan van veranderende organisaties in hun recruitmentproces.
Met RPO ga je echter nog een paar stappen verder. Martijn: "Door je als business partner op te stellen, kun je gericht knopen doorhakken en vraagstukken aangaan zoals: hoe realistisch zijn de groeidoelstellingen en aan welke randvoorwaarden moeten we voldoen? Of, hoe is ons imago in de arbeidsmarkt, hoe vergroten we onze zichtbaarheid?"
De grootste voordelen van RPO
Het uitbesteden van jouw werving kan een zegen zijn. We zetten samen met Martijn de voordelen van RPO voor je op een rijtje.
1. Waardecreatie: Met RPO geef je je recruitmentprocessen een boost aan kwaliteit, omdat het toegang biedt tot een breed netwerk van gespecialiseerde professionals. Daarbij bespaar je op interne recruitment met behoud en vaak verhoging van kwaliteit.
Martijn: "Met SENSE als basis heb ik een sterke positie in de markt, omdat ik de mogelijkheid heb mijn collega’s bij te zetten wanneer nodig. Ik word gesteund door een achterban van 20 recruiters sterk die mij ondersteunen in het behalen van de doelen. Zo kreeg ik bij een consultancy club de opdracht om samen met de director een heel nieuw Operational Excellence team samen te stellen. Een geweldige opdracht die ik – in samenwerking met mijn collega’s - heb kunnen verwezenlijken!"
2. Marktinzicht: RPO-professionals zijn snel in het eigen maken van de betreffende markt. Ze zijn razendsnel op de hoogte van trends, ontwikkelingen & marktfactoren en kunnen belangrijke inzichten bieden.
3. Tailored-ervaring: Recruitment Process Outsourcing kan gemakkelijk worden aangepast aan de specifieke behoefte en doelstellingen van de organisatie.
Martijn: "Eén van mijn eerste klussen betrof een consultancy club van 30 man sterk waar de kandidateninstroom te laag was. Wat bleek? De candidate experience was slecht, waardoor potentiële kandidaten snel interesse verloren. Zonde van alle effort aan de voorkant en ook niet goed voor je naam in de markt. Samen hebben we duidelijke afspraken gemaakt, KPI’s afgestemd en het proces heringericht. Hierna zijn we opnieuw begonnen met het vullen van de pijplijn en hebben zij hun groeidoelstelling behaald!"
4. Flexibiliteit: met RPO haal je flexibiliteit in huis, een oplossing dat direct schaalbaar is om aan dringende wervingsbehoeften te voldoen door deze op te voeren, maar ook om af te schalen wanneer de instroom van nieuw talent meer gereguleerd moet worden.
Conclusie
RPO is een krachtig hulpmiddel om het juiste talent aan te trekken in een steeds competitievere markt. Voor organisaties die hun recruitmentproces willen optimaliseren en uitbreiden, is het overwegen van van RPO een voordelige oplossing: het kan de toekomst zijn voor organisaties op recruitmentgebied.